Timbuktu på Bingo´n

En stor High Five!img_0030

Den svenske rapperen Timbuktu leverte høstens største konsertopplevelse på et utsolgt Bingo´n.

I lokalet befant det seg en salig blanding av intellektuelle, hippe, snøbomser fra Hafjell  med strikke-
luer, hip-hop´ere med overdimensjonerte dunjakker og New Era-cap´er, samt festglade kvinner. Kveldens oppvarming stod DJ-duoen Juicy Fruit for. De stod anonymt bak i lokalet og spilte et fabelaktivt sett bestående av funk, Dancehall, old-school hip-hop og dub. Juicy Fruit skapte en tett ”klubbfølelse” og gjorde publikummet varme til kveldens store attraksjon.

Lille, store Timbuktu har på plate vært en berg-og-dal-bane opplevelse. Det splitter nye albumet ”En high 5 & 1 Falafel” ble tidligere i uka omtalt av GD som en utgivelse midt på treet. Men det løsnet når han tok med seg det 8-manns store funk- og soul bandet Damn. I løpet av kvelden skled de mellom funky toner calypso og mer nedstrippa hip-hop arrangement. Ikke ulikt det The Roots også holder på med på scena. Timbuktu og Damn har hatt tett samarbeid over flere år og er profesjonelle til fingerspissene. De mante frem sang, dans, hopp og synkronklapping. Belønningen var publikums hengivenhet og kjærlighet.

”Mår ni bra?!” spurte Timbuktu flere ganger og hver gang kom et rungende ”jaaa!” i retur fra det utsolgte lokalet. ”Fett som f**n!” repliserte rapperen. Musikerne på scenen var den rake motsetningen av introverte og svartkledte indierockere. De gjorde alt riktig denne kvelden og stemningen var fantastisk. Ikke bare tøyset de mellom sangene, men også musikalsk dro de på. Singelen ”Det Löser Sej” ble fremført i tonene av The Cures ”Lullaby og ”Karmakontot” fikk en ragga/sigøyner justering i sann Go Go Bordello-ånd. Toppen av kransekaka ble en koreografert tamburin-duo solo. Og når de avsluttet med hit-singelen ”Alla vill til himmmelen men ingen vill dö” var kvelden fullkommen.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo