Vreid «Milorg»

Hvorfor?

I disse Max Manus-tider kunne ikke sogndalsbandet ha truffet bedre med et konseptalbum om den militære motstandsorganisasjonen Milorg. Basisen er tradisjonell norsk Black Metal med hvesende vokal. Akkurat det fungerer fint. Så hvorfor klemmer de inn et instrumentalparti som ikke fører noe sted hen i albumets tredje spor, «Speak goddamnitt»? Kall det episk eller progrock, men jeg kan styre meg for partier som kun roter det til. Det samme skjer i mindre grad i åpningssporet «Alarm» – de klemmer inn et ufokusert episk parti. Og jeg setter kaffen i halsen av «Blücher pt II». Hvorfor må de kjøre på med et sidrompa 80-talls riff som kverner i vei og toppes av nok et instrumentalparti med uferdige ideér? Og hvorfor måtte de ta med instrumentalen «Argumento ex silentio»? Den fremstår svært uferdig med melodier og ideér som spriker i de fleste retninger.

Hvorfor må Vreid gjøre det så komplisert? Hvor ble det av den kritiske sansen? Og hvorfor kan de ikke fylle opp et album med gode låter som «Heroes & villains» eller «Blücher»? Det hadde blitt en sterk samling med i god Black Metal slik kun norske band kan.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s