Paperboys «The Oslo Agreement»

Store ord

På papiret er Spellemansprisvinnernes comebackalbum en sikker suksess. Deres tolkning av «Lonesome Traveller», en gammel sang som ingen lenger kjenner opphavet til‚ har blitt en gigasuksess. Solgt til gull med hjelp av høy rotasjon på norsk radio. Perkusjonist og produsent Anders Møller (Euroboys, Gluecifer) har blitt fast medlem siden sist. Dessuten er gjestelista imponerende: blant annet Øystein Sunde, Sigmund Groven, Thom Hell, Tshawe (Madcon) og Aslak (DumDum Boys). I følge Vinnie ble skiva til underveis ved at folk svingte innom og det meste av idéer ble testet ut. Dessuten har de vridd seg ut av hip-hop tvangstrøya og tar for seg av andre impulser. Nytt er bra, men da må man han en stødig produsent som sier «nei» når det flyter over.
Vinnie er uten tvil norges beste rapper på engelsk. Hør på tredjesporet «See Me Coming» hvor han midtveis legger om rytme og hastighet. Men bortsett fra singelen, er ikke albumet allverden. Leirbål-stemningen er svært høy. Det dyttes på med kassegitarer og perkusjon i sanger som «Into The Same» og «After All». Ikke blir det avslappende heller med alle lydene som slåss om oppmerksomheten.
Norsk hip-hop handler i stor grad om hits og kåthet på refrenger. Her er fine refernger, én hit; men akkurat som «The Oslo Agreement» så blir det store ord som ikke innfrir.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s