Jokke & Valentinerne «Levende (Så Lenge Det Varer)»

Ikke gråt over spilt øl

Opp fra intet dukket det opp et konsertopptak fra Sentrum Scene i Oslo, lillejulaften 1996. Jokke er drita. Han snøvler. Gitaren er sur. De spiller feil. Alt var som det skulle være. Slik det ikke egentlig burde være. For Jokke døde til slutt av en overdose heroin. Typisk nok på perm etter å ha lagt seg inn for avrusning hos Tyrili i Folldal. En klisjé. En sliten én. Jokke møtte seg selv i døra og ble spist opp av sine egne fans.

«Jeg har alt jeg trenger, får alt gratis, av hjernedøde fans som trur jeg er fattig. Bare på grunn av en eneste sang går jeg gratis på fylla hver jævla gang» ironiserer Jokke i «Suksess» og summerer opp sitt eget liv og karriere. Legenden Joachim Nilsen har heldigvis ikke blitt glemt og mytene vokser.

Historiene er mange, som da jeg selv møtte mannen under lanseringen av «Trygge Oslo» der plateselskapssjef Terje Engen ba meg om at «hvis Jokke ber om spenn, så ikke gi ham noe. Du får de ikke igjen.» Eller den beklageligvis sanne historien om da Jokke & Valentinerne var på turné og bandet klaget på at Jokke stinka. Terje fortalte meg at de tvangsbadet junkien i et badekar på hotellet og han hadde aldri sett et så møkkete badevann.

Utrolig nok er konserten fra Sentrum Scene det eneste opptaket som eksisterer av bandet i respektabel kvalitet. Rått og røti, samtidig er det en befrielse å slippe noen av de kørni arrangementene som preget de første skivene. Til tross for den bittersøte smaken av en artist som døde så alt for tidlig, er «Levende» et flott testamente på hvor bra de kunne være. Oslo-publikummet synger med og spanderer øl på Jokke som kommer med kommentaren «var det et kjærtegn, eller?». Der skulle man ha vært.

Terningkast 5

Legg igjen en kommentar

